Header image

Sărbătoarea „Bunei Vestiri” și ziua Sâmbetei cele Mari, la Mănăstirea Ciuflea

Anul acesta, în Sâmbăta Mare, Biserica a lui Hristos prăznuiește și sărbătoarea Bunei Vestiri a Maicii Domnului.

În această zi, Preacuviosul Părinte Arhimandrit Nicolae (Roșca) dimpreună cu soborul preoțesc a oficiat Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia, în Catedrala Mănăstirii Ciuflea.

Sâmbăta Mare exprimă momentul în care Mântuitorul, pus în mormânt cu trupul a coborât cu sufletul în iad și a rupt pecețile iadului. De aceea ziua de sâmbătă a devenit zi de pomenire pentru cei morți pentru că după căderea primilor oameni raiul s-a închis.

Liturghia Sâmbetei Mari ne îndeamnă la meditație, la tăcere și rugăciune intensă. În această Liturghie a Sfântului Vasile auzim chemarea duhovnicească a Sfintei Liturghii premergătoare Învierii Mântuitorului nostru Iisus Hristos „Să tacă tot trupul omenesc și nimic pământesc întru sine să nu cugete căci împăratul împăraților și Domnul Domnilor vine să se junghie și să se ofere mâncare credincioșilor spre viața veșnică”. Înainte merg îngerii și arhanghelii, iar noi ne pregătim prin tăcere, rugăciune, meditație și curăție să ieșim cu Domnul din mormântul propriilor păcate la Lumina lui Hristos.

În timpul Vecerniei cu care se deschide Liturghia Sâmbetei Mari se citesc mai multe texte din Vechiul Testament care au profețit venirea Mântuitorului, nașterea, viața, pătimirile, răstignirea și moartea Sa pe Cruce.

Liturghia marelui Vasile, din Sâmbăta cea Mare, încheie cumva ciclul celor 10 Liturghii ale Sfântului Vasile care se săvârșesc în anul bisericesc. Are o rânduială aparte mai ales prin faptul că în prima parte a acestei Liturghii, care se săvârșește unită cu Vecernia Sfintelor Paști, sunt numeroase citiri din Vechiul Testament care ne aduc aminte de profețiile care vorbesc despre Învierea Mântuitorului.

Această Liturghie a marelui Vasile ne îndeamnă la meditație, la tăcere și rugăciune până când Mântuitorul Hristos va Învia biruitor zdrobind puterea morții și a iadului dăruind tuturor celor care Îl iubesc pe El viață veșnică.

 * * *

Praznicul Bunei Vestiri reiterează momentul în care Fecioara Maria a primit vestea că Îl va naşte pe Mesia, Cel aşteptat de veacuri.

Buna Vestire este o sărbătoare a Maicii Domnului fiindcă Arhanghelul Gavriil a binevestit Maicii Domnului că va naşte pe Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul lumii, iar faptul că această sărbătoare este începutul mântuirii noastre ca începutul zămislirii lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu cel veşnic ca Om din Fecioara Maria face ca sărbătoarea să fie şi Sărbătoare Împărătească a Mântuitorului Iisus Hristos. Deci, ea este Sărbătoarea Întrupării Domnului sau Sărbătoarea înomenirii lui Dumnezeu Cel veşnic prin care Fiul Cel veşnic al lui Dumnezeu Se face Om pentru mântuirea oamenilor.

Această zi a Bunei Vestiri este şi o binecuvântare pentru familie, pentru toţi părinţii care dau naştere copiilor, dar şi pentru cei care nu au copii, însă ajută familiile nevoiaşe care au mulţi copii. Deci, noi vedem că Buna Vestire este binecuvântare pentru întreaga Biserică: pentru familie, pentru copii, pentru părinţi, dar şi pentru maicile şi părinţii duhovniceşti care se află în mănăstiri pentru că ei dau naştere prin rugăciune, prin împărtăşirea cu sfintele taine, prin smerita ascultare lui Hristos Care Se naşte prin virtuţi în sufletul nostru.